irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Borde vara lycklig

Kategori: Allmänt

Jaa, jag borde vara lycklig. Jag har ett jobb jag trivs med, jag har en universitetsexamen, jag har en lägenhet, jag har två underbara barn. Så varför i helvete är jag inte lycklig??? En vän sa till mig att idag har vi för mycket tid att tänka, därför är vi mer olyckliga idag än förr i tiden. Hmmm???? Han menade på att förr var man så upptagen med att överhuvudtaget överleva så då hade man inte tid att tänka på lycka eller olycka, man bara fanns. Kanske det stämmer? För jag kan ju hålla med om att livet har varit en kamp för att överleva och nu när jag "bara" har mig själv att tänka på finns utrymme för funderingar av olika slag. Men ändå...någonstans blir det fel iallafall, jag tycker faktiskt att jag har rätt att få njuta av den tiden då, jag vet inte hur det är för andra men jag tycker att jag har haft mitt helvete på jorden så att jag förtjänar att få vara lycklig de år jag har kvar. Visst, i ärlighetens namn är jag inte ständigt olycklig men de bra stunderna uppväger inte de dåliga. De dåliga är så många fler...

KOMMENTARER:

  • RME säger:
    2013-05-24 | 23:43:28

    Människor led inte mindre förr och var inte lyckligare förr. När man måste hålla ihop sig själv och allt man ska sköta, när det inte finns utrymme för att "tänka" så mår man väldigt dåligt och man tänker lika mycket som när man har all tid i världen. Det lagras i en stressad kropp, lagras som smärta och sjukdom i kroppen, lagras i sinnet som en ständig depressionskramp.

    Människor förr i tiden, långt tillbaka, som drabbades av övergrepp och psykisk och fysisk misshandel led lika mycket av det även om de svalt och fick lida umbäranden för att överleva. Traumat blir inte mindre för att man svälter också.

    Tvärt om. Ju längre man lever under sådana förhållanden ju större blir skadan. Den permanentas. Så sedan, om man får det bra som man kan tycka, när yttre omständigheter är goda, så mår man fortfarande lika dåligt, eftersom skadan och det dåliga måendet blivit en permanent skada och tillstånd.

    Det är surt. Det finns inget man kan göra åt det. Man måste hantera hur man går vidare i livet med detta permanent skadade tillstånd och dåliga mående.
    Kram!

Kommentera inlägget här: