irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

systerfunderingar igen

Kategori: Allmänt

Hon har ju ansökt om och fått en godman, MEN av någon konstig anledning har hennes mor sett till att det inte ska träda i kraft förrän vid årskiftet. Jag fattar inte hur det har gått till. När en ansökan är gjord och blivit beviljad trodde jag att det trädde i kraft med omedelbar effekt. Varken jag eller min lilla gumma fick välja när jag skulle bli godman till henne. Det trädde i kraft innan jag ens fått papper på att jag var godkänd som hennes godman. Är det olika regler i olika kommuner?
 
Jag undrar också varför det ska skjutas upp i ett halvår? Jag har väldigt svårt att förstå vad det finns för speciella skäl till att vänta så länge. Såvida man inte vill dölja något? Samtidigt tar jag för givet att överförmyndarenheten kollar taxeringskalendern före och efter tillträdandet. Men ska nog kolla upp reglerna med min överförmyndare. Jag får känslan av svågerpolitik i detta och om det är så begår de tjänstefel i min systers kommun.
 
Jag hoppas att jag har fel dock! Det vore fruktansvärt om det räcker med att vara politiskt aktiv i en kommun för att kunna frångå befintliga regler.
Kommentera inlägget här: