irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Förträngning

Kategori: Allmänt

upptäckte jag nu i helgen att även jag lider av, det är rätt otäckt att upptäcka faktiskt. Jag har alltid kommit ihåg saker och alltid trott att jag har ett bra minne, men vissa saker mår visst även jag bra av att "glömma" bort. Undrar varför, kanske för att hjärnan väljer bort vissa saker som man inte vill komma ihåg? Eller att det fanns andra saker som var viktigare? Att hjärnan är selektiv är väl ingen nyhet och att det finns begränsat med utrymme för minnet samt att minnen kan göras om med tiden när de dras upp till ytan. I och för sig händer det så mycket saker runt omkring som gör att hjärnan inte hinner med att registrera allt, men det är ändå en otäck känsla när man upptäcker att man har glömt bort saker som man inte kan förstå att man har glömt bort. Eller om man ska kalla det förträngning i de fall det inte är särskilt positiva saker. Jag vet inte riktigt var gränsen går där. 
Kommentera inlägget här: