irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Personlig integritet?

Kategori: Allmänt

Inte i dagsläget! Hur ska människan kunna ha personlig integritet i dag med allt som alla ska veta? Nu pratar jag inte om sociala media. Självklart gör sociala media sitt till men det ser jag ändå som mer eller mindre frivilligt. Du väljer själv om du vill ge ut privata detaljer från ditt liv eller inte. Men för att ens kunna använda sociala media är du också tvungen att lämna ut alla dina personliga uppgifter.

Det jag pratar om är alla lagar som skapas för att kunna ha kontroll över människan. Boken 1984 är verklighet idag.

Ett exempel från mitt eget liv är att vi måste betala en avgift för sophämtning. 250 euro per år, 5 euro per hämtad soptunna, oavsett om vi behöver det eller inte. För oss som inte behöver ställa ut soptunnan mer än två gånger i månaden blir det 10 euro per tunna.

Eftersom vi lever under existensminimum har vi rätt att få detta gratis. Det får du reda på när räkningen kommer om du läser det finstilta. Ska vi ta 250 euro från vårt matkonto och leva på luft i en månad eller ska vi ansöka om att få detta gratis?

Vi beställer ansökningsformuläret, tre sidor med frågor om oss, samt 19 bilagor (och så sägs det att vi lever i ett papperslöst samhälle?) med bevis som de behöver från oss för att kunna avgöra om vi har rätt till att få det eller inte. Detta ska sedan skickas med snigelpost till deras kontor för att sedan handläggas i tre månader innan vi får besked. Om posten kommer bort på vägen kan en oärlig människa ta över våra identiteter för precis allt står i dessa papper.

Nu äntligen kommer jag till saken!

De ska veta vilken bil vi har. De vill också veta mätarställning på bilen när vi köpte den och nuvarande. De ska ha kvittot från när bilen köptes. De ska ha alla papper från bilen, tidigare ägare, försäljningskoden med mera. De ska ha alla våra försäkringsuppgifter, tillgång till våra medicinska journaler.

Vad behöver de dessa uppgifter till?

För det första har de redan alla uppgifter, i dagens samhälle kan de trycka på en knapp för att få fram dem. Ytterligare en aspekt som jag glömde, vi är ju dessutom fuskare och parasiter så VI måste bevisa att vi inte kommer med falska uppgifter trots att alla uppgifter redan finns lättillgängliga för alla myndigheter.

För det andra, om vi kör vår bil "för mycket", så kan vi betala dessa 250 euro? Vad har förra ägaren med oss att göra? Vad ska de ha försäljningskoden till? Om vi har behövt medicinsk vård får vi mer pengar då? Om jag skiter grönt kanske jag kan få ett högre bidrag?

Jag kan förstå att de vill veta våra inkomster och utgifter, men vad har resten med saken att göra? Förutom att trampa på vår integritet och tala om för oss att lever du på bidrag har du ännu mindre rätt till privatliv och personlig integritet än andra?

Nästa steg blir väl att vi ska väga oss före och efter vi äter för att se till att vi inte äter för mycket mat! Vilket socialtjänsten redan gör, de har rätt till oanmälda besök som inte får nekas. De kontrollerar till och med tandkrämstuben för att se om du lever ihop med någon eller inte. Ett nyligen lagt lagförslag är att de ska ha rätt till kameror hemma hos bidragstagare.

"I kampen mot terrorister är allt tillåtet" Hur många terrorister fångar de genom att ta bort människors integritet? Jag tror att terroristerna har vägar för att hålla sig borta från systemet! De som drabbas hårdast är de som redan är utsatta. Men, det är klart, i kampen mot terrorister gör det väl ingenting att några oskyldiga får sätta livet till för att de helt enkelt inte kan/vill eller orkar att fylla i alla papper? Bättre att de svälter ihjäl, då sparar ju staten ytterligare några kronor som de inte behöver ge i bidrag.
Kommentera inlägget här: