irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Religion

Kategori: Allmänt

Eftersom jag är uppväxt i ett så kallat religiöst hem har det givetvis haft en stor inverkan på mig och mitt liv. Tyvärr såg jag i mitt hem enbart den straffande guden så jag har valt att ta avstånd från svenska kyrkan, som i mina ögon fokuserar alldeles för mycket på just guds straff.

Det jag finner lite tragikomiskt är att människor som kallar sig religiösa inte är det när det väl kommer till kritan. När de ska upp till bevis och faktiskt vara goda kristna visar det sig att de är inte ett dugg bättre än alla andra. I mitt liv har jag mött ett fåtal religiösa människor som verkligen lever som de lär. Jag har mött fler personer som säger sig vara icke religiösa, som lever upp till budskapet om en god kristen!

Är inte det rätt fascinerande?
Kommentera inlägget här: