irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Glutenintolerans?

Kategori: Allmänt

Det ska man inte ha i Holland! Man måste läsa på precis alla förpackningar när man handlar, för saker som naturligt bör vara glutenfria kan ha gluten tillsatt. Gå ut på restaurant och äta är i princip omöjligt. Gatuköket kan du helt glömma, de har till och med gluten i pommes friten!

Vi bor i en turistort och har kollat några av restauranterna. I bästa fall kan de erbjuda EN rätt utan gluten, men då får du ingen sås för det har de inte. De kan heller inte fixa en! Jobbar inte kockar på restaruranterna här? Hur svårt ska det vara att "slänga" ihop ett glutenfritt alternativ?

För mig är det superkonstigt, "hemma" tittar de konstigt på dig om du frågar för SJÄLVKLART är såserna glutenfria! Här är du från en annan planet när du frågar, det fattar du väl att de inte har glutenfritt! Det är ju bara fem procent som frågar efter det så vi förlorar hellre kunder än erbjuder alternativ.

Nu hittade vi en webbsida för personer med gluten och på vår ö finns det 20 restauranter som kan erbjuda glutenfritt. Jag vet inte av hur många, men vi har minst 20 restauranter här i byn. Hela ön är ett stort turistmål med restauranter i varje liten håla. Och det finns 20 av flera hundra som kan garantera en glutenfri måltid.

Kommentera inlägget här: