irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Kritik eller objektiv observation?

Kategori: Allmänt

Varje gång jag säger något som kan uppfattas som kritik mot Nederländerna får jag höra, jamen, det är så det fungerar här. Innebär det att du inte får ge kritik mot landet du bor i eller att du inte får ha kritik överhuvudtaget?
 
Jag trodde att inget land kunde vara värre än Sverige med byråkrati, haha, så fel jag hade, Nederländerna är tio gånger värre och de utnyttjar det till max. De följer inte FN, de hittar på egna regler, varje kommun eller landsting har sina egna regler och folk säger, jamen, det är så det fungerar här.
 
För mig är det verkligen orättvist, har nederländare verkligen ingen rätt? Alla är lurade av systemet och tycker att det är rätt. För det är så det fungerar här.
 
Som exempel kan jag ta Groningen. I Groningen har staten borrat efter gas och lovat människorna att det är ingen fara. Som följd har det uppstått jordbävningar som staten vägrar att inse att det beror på gasborrningarna. Nu har äntligen folket fått rätt mot staten och blivit lovade en skadeersättning för sina förstörda hus. Vad händer då? Jo, då kommer skatteverket och säger att då har du fått en inkomst som måste deklareras, vilket i praktiken innebär att människor inte kan reparera sina förstörda hus eftersom skatten tar mer än den redan lilla ersättning de får.
 
Hur är det rättvist? Staten har förstört deras hus och när de äntligen får rätt till ersättning så tar skatteverket den? Ge med ena handen och ta med den andra?
Kommentera inlägget här: