irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Dessutom...

Kategori: Allmänt

så kan väldigt många så kallade psykiatriska diagnoser bevisas med normala blodprover. Det retar mig ännu mer eftersom det visar att det faktiskt är ett fysiskt fel som påverkar din hjärna. Exempelvis depression visar sig med för låg serotoninnivå. Du kan också bli deprimerad av B- eller D-vitaminbrist.
 
Många av de så kallade psykiska sjukdomarna kan faktiskt mätas och ändå ses de som att nerverna spökar. Du är överkänslig för ditt eller datt när du faktiskt har brist på ett ämne som är vitalt för att "fungera" som "alla andra".
 
Att jag sätter det inom fnuttar beror på att jag har gett upp att fungera som alla andra. På det sättet har jag accepterat att jag aldrig kommer att bli som alla andra. Trots det har jag papper på att jag har brist på flera av de ämnen som "normala" människor har och ändå betraktas jag som psykiskt sjuk. För mig är det inte så mycket epitetet psykiskt sjuk som har betydelse, det är mer att det faktiskt har en fysisk orsak som människor i allmänhet ser som att "du är klen i nerverna", "ryck upp dig", "kom igen, du är ju alltid glad".
 
Till och med schizofreni, som jag alltid har sett som en av de värsta psykiska sjukdomarna, har visat sig bero på ett fysiskt fel i hjärnan. Schizofreni finns hos 4% av världens befolkning och det spelar ingen roll om du är fattig eller rik, lever i i eller u, men kanske det ses som en tillgång om du tror på gudar.
Kommentera inlägget här: