irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Ännu en trött dag...

Kategori: Allmänt

inte lika gnällig idag men en sak som slår mig när man är trött, irriterad, ledsen eller arg, då MÅSTE man må dåligt. Var har den mentaliteten kommit från? Varför är det så fult att visa sina känslor? Varför får man inte vara arg, trött, irriterad eller ledsen utan orsak?
 
Till exempel förra sommaren, jag VILLE inte ha semester och skrev massa negativa saker om semester. Genast får jag mess om att stackars dig, hoppas du mår bättre snart. Jag mådde inte ett dugg dåligt just då, jag var förbannad för att jag tvingades till fyra veckors ledigt som jag inte ville ha. Jag hade inga pengar att göra något för och sitta i stan i fyra veckor för att man måste, det kan kvitta.
 
Likadant om man blir förbannad på någon, då måste man må dåligt, givetvis kan ju inte den personen ha gjort något för att förtjäna att bli förbannad på ;) Det måste ju ligga något annat bakom.
 
Märkligt, tycker jag!
 
 

KOMMENTARER:

  • RME säger:
    2013-07-02 | 22:12:08

    Inte att det måste ligga något annat bakom. Varför kan det inte vara så att den man blir förbannad på har gjort något som man blir förbannat på OCH att man mår väl inte bra när man är förbannad? Om jag är förbannad på en annan person så mår jag ju inte bra, även om personen har gjort något så det är adekvat att vara arg på den. Det ena utesluter väl inte det andra. Om man säger hoppas du mår bättre snart så betyder det att folk försöker visa omtanke och trösta. Så tänker jag. Inte att det måste ligga något annat bakom. Det gör i alla fall inte jag. Det är enormt jobbigt att vara förbannad. Och man tänker väl utefter hur man är själv. Om det är en allmän mentalitet så beror det väl på att många känner att de mår dåligt när de är förbannade. Och om man tror att en annan person lider av att inte ha något att göra i en månad så försöker man väl säga något snällt för att visa medkänsla. När jag är ledsen, irriterad, arg och trött då mår jag dåligt. Det beror väl på något? Om det är sömnbrist eller en djup depression med eller utan orsak eller något taget ur luften som jag inte vet varför, så beror det på något i alla fall. Aldrig att jag är ledsen, arg, trött och irriterad utan orsak,och roligt är det aldrig. Och anledning finns det väl alltid? Hur är det när det inte finns någon anledning? Något gör en ledsen och irriterad, och det är ju inte så roligt. Man påverkar ju andra när man är förbannad och ledsen. Man påverkar ju andra också när man är ledsen och arg, de runt omkring tycker kanske det är jobbigt och mår lite dåligt av det de i alla fall. Många försöker göra det bra genom att försöka trösta den andra som är ledsen och irriterad. Det är inte för att det är fult att visa känslor, utan för att folk blir påverkade och berörs av att de som är i närheten är ledsna och irriterade. Inte för att man inte "får" vara ledsen och irriterad. Men de flesta uppfattar inte det som något skönt tillstånd. Och eftersom de själva blir meddragna i den ledsna och irriterade personens sinnesstämning och de ett tror att den ledsna irriterade mår dåligt och lider av det och två att de själva nog faktiskt mår dåligt när någon annan bredvid dem är ledsen och irriterad så försöker de göra det bra. Om det är en person som vill vara ledsen och irriterad och mår bra av det så är det inte deras mening att förstöra. Och tror inte det är många som ser det som fult och dåligt. De vill hjälpa och trösta och försöka vara snälla och omtänksamma bara.

  • RME säger:
    2013-07-02 | 23:29:46

    Det är inte så att man inte får. Jag tror det är så att man deltar i varandras sinnesstämningar om folk delger dem. Om någon delger en glad sinnesstämning så deltar man in den och om någon delger en dyster/arg stämning så deltar man i den. Om man är glad så svara ju folk på det också. Och det är ju inte för att man inte får vara glad.

    Jag känner mig jättedålig när jag är ledsen och visar det genom att gråta exempelvis, och då tror jag och tänker att andra tycker jag är dålig som gråter. Det ligger alltså hos mig själv, att jag inte får gråta och visa att jag är ledsen, för jag själv tror att andra tycker jag är kass och värdelös då.

    Vissa människor är "fixare" också. Om någon kommer med ett "problem" så försöker man "fixa" det. Fast vissa vill ju bara utgjuta sig. Men det kanske man inte förstsår. Det är så få av oss som är tankeläsare och väldigt få som talar om hur de själva vill ha det och tänker, och alla andra tolkar också utefter hur de själva skulle tänka och agera, så det är lite svårt att få det att stämma och bli rätt. :D

Kommentera inlägget här: