irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Och nej, svensk utbildning är inget värt här

Kategori: Allmänt

Idag fick jag ett brev från myndigheterna som hanterar utländska betyg här och undersköterska i Sverige är inte mer än vårdbiträde i Nederländerna. Faktiskt tror jag att verzorgende IG3 skulle värderas som undersköterska i Sverige, självklart vet jag inte men i min hjärna är det mer eller mindre samma utbildning.

Argumenten de använde i min överklagan är att här är det mer specificerat och ja, här behöver du en extra kurs för allt...byråkrati, som jag tidigare sagt så är byråkratin faktiskt värre än i Sverige. Du tror att du kan byråkrati från Sverige, men då har du inte bott i Nederländerna. Till och med de som har bott här hela sitt liv begriper inte reglerna.

Och, haha, jag fick vårdbiträde inriktad mot sjukhusvård och ett av argumenten de använder är att här är utbildningen mer inriktad på sjuksköterskeuppgifter, hallå...jag har arbetat inom intensivvård, är inte det inriktat på sjuksköterskearbete?
Kommentera inlägget här: