irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

CSN

Kategori: Allmänt

Kom igen, CSN klagar över att utlandsboende svenskar inte betalar. Näe, varför? Lite självkritik tack! CSN ger oss inte en möjlighet att betala. De tar ingen hänsyn till landet du bor i så tacka fan för att vi inte betalar!
 
Jag bor, som ni redan vet, i Nederländerna, vi får preliminära besked om deklarationen och det kan dröja tre år innan vi får det definitiva beskedet. CSN borde veta detta eftersom de skickar brev på brev på brev om att jag måste lämna in det definitva beskedet och de har tagit reda på vad det heter på nederländska. Hur svårt kan det då vara att läsa vidare på sidan om att det kan ta tre år innan du får det?
 
Jag har begärt nedsättning och får ingen nedsättning, jag måste fortfarande betala fyra procent av min lön, hur är det en nedsättning? I Nederländerna är jag dessutom skyldig att försörja min make som inte kan arbeta. Det tas heller ingen hänsyn till.
 
Så sorry CSN, enligt nederländsk lag har jag ingen möjlighet att betala, bestäm er om ni ska använda nederländsk eller svensk lag. Oavsett vilken lag ni vill använda har jag fortfarande ingen möjlighet att betala. Min man har ringt er och gett er ett förslag, vilket ni, enligt svensk lag inte accepterar.
 
Är det inte bättre att få lite än inget alls? I dagsläget måste ni gå till nederländsk rätt för att få rätt och de kommer att döma till min fördel eftersom jag har försörjningsplikt enligt deras lag. Det hjälper inte att ni går till inkasso för de får heller inget enligt nederländsk lag.
 
Så ännu en gång, sorry CSN, när ni inte lyssnar får ni heller inte skulderna betalda.
Kommentera inlägget här: