irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Pojkar i kjol?

Kategori: Allmänt

Mitt barnbarn som är tre år älskar rosa och glitter. Han vill gärna ha kläder och andra saker i glittrigt rosa. De har precis varit på besök och han fick en rosa prinsessklänning som han älskade och ville ha på sig mer än en gång. Jag såg människors reaktioner, bland annat började en flicka peka och gapskratta, vuxna tittade bort.
 
Min reaktion var att det är föräldrarna som får kommentarerna och mitt barnbarn som blir retat. Nu skäms jag lite för den reaktionen för varför ska inte mitt barnbarn kunna ha en klänning på sig?
 
För typ 100-150 år sedan hade alla barn kolt på sig, när ändrades det till att pojkar måste ha byxor och flickor kjol? Samma sak med färger, det räcker med att gå tillbaka till 80-talet, då var rosa och cerise riktiga modefärger, både för killar och tjejer.
 
Vad har ändrats och hur? Är det färgerna i sig? Är det fördomarna? Är det att vi så gärna vill se skillnad på killar och tjejer? Är det för att det inte finns kläder i alla färger för alla barn? Tjejavdelningarna är fulla med kläder i rosa och lila och killavdelningen i svart och blått. Delar vi inte in barnen lite för mycket då?
 
Jag är inte en företrädare av att allt ska vara neutralt, killar är killar och tjejer är tjejer, det finns fysiska skillnader, men går vi inte för långt när vi säger att killar inte får gilla rosa genom att inte ha ett utbud med rosa och glitter även för dem?
 
Tjejer får ha byxor, men killar får inte ha kjol eller klänning. För mig är det lite omvänd genusdebatt, tjejer ska få allt som killarna har, men killarna får inte ha allt som tjejerna har!
 
Kommentera inlägget här: