irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Äldrevård?

Kategori: Allmänt

Eller ska man kalla det förvaring? Varför inte införa ättestupan igen? Fast det kanske är ett mer subtilt sätt att göra som det görs idag, bättre att kalla det äldrevård, det låter ju iallafall bra.

Som jag redan sagt så börjar jag undra hur det står till i samhället egentligen. Hela Europa verkar ha en människosyn som är totalt "bortistoll"! I Tyskland är det redan en plikt för barnen att ta hand om sina gamla föräldrar. Barnen kontrolleras ekonomiskt innan föräldrarna får rätt till hjälp. Här ligger det också förslag om att tvinga barnen att ta hand om sina föräldrar både ekonomiskt och praktiskt. Äldreboenden ska mer eller mindre avskaffas för de gamla kan bo hemma hos sina barn.

Skandalerna haglar över de äldreboenden som finns, de gamla får sitta i sin egen urin, ingen ser till att de får sin mat, de får kall mat, om de ens får mat. Nu sitter det en äldreminister i en intervju och säger att nej, de gamla får vad de behöver, allt anpassas individuellt så självklart kan det vara skillnader i vad personen får och behöver och förtjänar. VAD!!! Denna människa sitter alltså helt allvarligt och säger att det finns människor som förtjänar att sitta i sin egen urin???

Han säger också att om de är missnöjda kan de gå till rätten och låta rätten avgöra om de får det de behöver eller inte. Hur många 80 - åringar TÖRS ens ringa en advokat? Hur många KAN ens ringa en advokat? Hur många VET att de inte får den vård de har laglig rätt till?

Är det ett medvetet val av politikerna att tvinga gamla att istället välja att dö för att inte hamna på hemmet? Ibland börjar jag undra.

Men för att prata i deras termer om att spara pengar. Vad kommer det inte att kosta med alla sjukskrivningar som blir följden av att de redan "gamla" barnen ska ta hand om sina ännu äldre föräldrar? De ska sköta ett arbete, ta hand om sina föräldrar, barnvakta sina barnbarn (vilket också är förbjudet om du lever på bistånd, då ska du kräva betalt och ta upp det som inkomst). men, nu är jag ju helt dum, den kostnaden blir ju efter valperioden så det behöver ju inte sittande politiker bry sig om.

Men, allvarligt, var är vi på väg? Tillbaka till Nazitider fast med våra äldre istället? Vi kanske ska börja rada upp dem och ge dem ett nackskott istället som tack för lång och trogen tjänst. Det måste bli mycket billigare än att plåga livet ur dem med usel äldrevård!
Kommentera inlägget här: