irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Mera mat...eller sås!

Kategori: Allmänt

Holland är inget matland så det är mycket jag saknar. Såg precis att en vän ätit raggmunk, finns det godare mat? Men har faktiskt hittat något som liknar falukorv så har gjort korv i ugn och tänk att något så enkelt kan smaka så himmelskt när man äter det så sällan :)

Idag hittade vi färsk forell så det blev grillad fisk med potatissallad, mumsigt värre! Annars är holländare ett "fritjesfolk", det ska vara pommes till det mesta och ingen sås! Majonnäs har de pippi på men det är väl inte sås heller?! Ketchup räknas som sås! Jag kallar inte ketchup för sås, ketchup har man till korv och hamburgare, men kanske jag har fel.

Bea är hopplöst att hitta, jag har hittat det en gång och den smakade ingenting så nu har jag börjat göra egen. Inte alls så svårt som alla alltid säger :) Men visst tar det längre tid än att öppna burken med färdig sås ;)

Jo, de har typ färdiga kalla såser för grillen (trots att de sällan grillar) och jordnötssås kan man också ha till nästan allt. Jag har inget emot jordnötssås men tycker väl att det passar bäst till kinamat.

Maarten klagar över att han gått upp i vikt för att jag alltid måste ha sås till maten. Hehe, den magra kraken behöver alla kilon han kan få ;) De talade om för honom på fysion att det var bra att han träffat mig och gått upp fem kilo, ändå är han underviktig! Men nu är det ju extra viktigt att han behåller sina värden så att han får behålla benen och kunna gå. Så jag kommer fortsätta att tvångsmata honom med mina gräddsåser :D
Kommentera inlägget här: