irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Fuck alla "tacksamhetsråd på Facebook"

Kategori: Allmänt

Nu blir jag så arg igen, jag verkligen hatar alla dessa "levnadsexperter" på Facebook som har så många goda råd att dela ut och folk delar dem som galna. De som ger ut dessa råd har redan sina liv fixade och tjänar pengar som gräs genom sina föreläsningar och så kallade goda råd. De kanske har haft ett dåligt liv innan men har genom sitt dåliga liv lyckats att vara framgångsrika och nu ska de dela med sig av HUR de lyckades att komma vidare, så rådet de egentligen ger är att börja föreläsa och tjäna pengar genom att berätta om ditt dåliga liv och ge goda råd om livet.

Likadant med alla som försöker spela på ditt dåliga samvete genom att visa bilder på fattiga barn och annat, ja, ekonomiskt har de det sämre, eller? Vi lever i ett monetariskt samhälle, vi kan inte fiska eller jaga utan att betala för det. Jag skulle vara innerligt tacksam om jag just nu kunde gå ut och skjuta en hare för att få mat, MEN om jag gör det och någon ser mig måste jag betala för att jag inte har en jaktlicens=Dyr hare.

Vi måste betala för allt! Det låter så bra att i Europa kan man få 1000 euro per person per månad, men vad ska det räcka till? Skatten är 30%, du måste betala för sjukförsäkring, minsta kostnad är 95, hyran är 600, el 200, du måste ha internet för att överhuvudtaget kunna få dina "fördelar", vilket är 50 per månad, en skrivare är nödvändig för att skriva ut alla papper som krävs, du måste betala för maten, bor du på landet måste du ha bil, om du ska ta bussen kostar det mer än att ha en bil och så vidare och så vidare...

Allvarligt, jag skulle mer än gärna byta med en fattig person från Somalia eller Sudan, jag tror inte att de är mer olyckliga än vi är, de är olyckliga på ett annat sätt, de tror att livet i Europa är bättre, men till vilket pris? I Sudan behöver jag inget internet, jag kan bo i en hydda utan elektricitet, jag kan fiska eller jaga för att få mat för dagen, UTAN KOSTNAD!

Det glöms alltför ofta bort att vi lever under olika förutsättningar, vi lever i ett monetäriskt samhälle, de kan byta varor med varandra, om min älskling ska hjälpa mig med alla papper MÅSTE han, enligt lag, ta kommersiellt betalt för det, vilket sedan dras från hans sociala inkomst, det existerar inte att vänner kan utbyta tjänster med varandra. Om jag ger honom en stickad tröja måste jag ta betalt för den, inte med garnkostnad utan jag måste lägga till arbetskostnad, vilket skulle ge honom en tröja för åtminstone 100 euro. Då är det billigare för honom att köpa den online från Kina.

Slutsats. Är vi verkligen lyckligare i Europa?
Kommentera inlägget här: