irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Olika terapier

Kategori: Allmänt

Varför måste varenda person man möter ha en ny ide? Varför måste man, varje gång börja om från början? Vi är två personer med psykiska problem och vi har båda två erfarit att vi hela tiden måste möta nya personer som vill se allt med nya ögon. Det innebär att vi måste repetera vår historia om och om och om igen.
 
Vi har båda två fått "nya" diagnoser från varje person vi berättar vår historia för. En tror ditt, nästa tror datt och nästa tror dett. Varför ska psykiatri vara så svårt? Borde det inte finnas tillräckligt med forskning även inom psykiatri nu? Uppenbarligen inte...om du har brutit benet eller är blind är det ingen som ifrågasätter, men om du har en psykiatrisk diagnos så måste den omvärderas hela tiden.
 
Jag skiter egentligen i vad jag har, borderline, autism, depression, ångest, för mig hänger allt ihop, jag blir deprimerad och får ångest för att jag får för mycket stress i mitt liv. Jag är osocial, ja, autism, jag måste ha tydliga regler, både autism och borderline. Vad spelar det för roll vad jag har? Jag mår inte bra, men jag måste ha en diagnos för att bli betraktad som sjuk? Jag ser mig själv inte som sjuk, men jag klarar inte av samhällets regler så då måste jag vara sjuk?
 
 
Kommentera inlägget här: