irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Konsekvenser

Kategori: Allmänt

Samhället provar olika sätt att "hjälpa" barn och ungdomar som hamnar i trubbel. Jag tycker att det är väldigt konstigt att än idag vet ingen vad man ska göra. Borde det inte finnas tillräckligt med forskning nu?
 
Ett sätt är att ge dig straff av olika slag, vad hjälper det? Det visar bara att ännu fler inte bryr sig. Det spelar ändå ingen roll om du har 10 000 eller 100 000 i böter, du kommer ändå aldrig att kunna betala dem. Ta ifrån dig körkortet, du kör ändå.

Du kan bli upplockad av polisen 200 gånger och få en trygg plats att sova på. Socialen ger dig så kallade terapigrupper där du lär dig mer om livet på gatan. De andra i gruppen ger dig bra tips på sovplatser under broar som du kan isolera med kartong för att hålla dig varm. Du hittar "vänner" i dessa grupper, ni kan hålla ihop och skydda varandra på gatan.
 
De äldre  hjälper de yngre och du tror att du har hittat ett sätt att leva på. De tycker att du är ok som du är och dömer dig inte. Efter en kärlekslös uppväxt är det så lätt att känna att man hör hemma någonstans, även om det är under en bro med andra likasinnade.
Kommentera inlägget här: