irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Rasism

Kategori: Allmänt

Ibland kan jag bli så upprörd över inlägg som folk postar och säger att de står för. Jag läste precis ett inlägg på min systers facebook om att när man blir gammal ska man ha rätt att vårdas av personer som förstår, kan prata och kan de svenska sederna och vår kultur. När jag blir gammal ska jag inte behöva vårdas av en person i slöja eller en muslimsk man.
 
Jag försöker att gå in på personens sida för att ge ett svar, men se, det går inte, det är bara vänner som kan kommentera. Står man verkligen för sina åsikter om man inte låter alla kommentera? Är inlägget enbart avsett för att skapa debatt, eller för att få med sig folk på sin vänsida?
 
Jag ser inte riktigt poängen med att först säga att man vill bli vårdad av en person som kan svenska seder och kultur och sedan säga att man inte vill bli vårdad av en person i slöja? Kan inte en muslim de svenska sederna? Kan inte en svart person från Somalia svenska?
 
Om det här resonemanget vinner mark så kan jag som svensk inte arbeta här i Nederländerna. Jag kan inte språket, jag kan inte sederna, men jag har arbetat i vården hela mitt liv, jag vet hur det är att vara ensam, jag har empati. Även om jag inte håller med om allt så inser jag att en gammal person är född och uppvuxen med sina egna seder och bruk. För mig spelar det ingen roll var du kommer ifrån så länge du respekterar mig och jag respekterar dig. För mig handlar ett jobb om att arbeta professionellt och i det ingår inte att trycka upp mina åsikter i ansiktet på någon annan.
 
Jag jobbar för min lön och ingen kan säga att jag gör ett dåligt jobb för att jag är från ett annat land eller har en annan religion. Det har absolut ingenting med saken att göra. Nu har jag just ingen religion, men har väldigt svårt att tro att bara för att du är från ett annat land så kan du inte arbeta professionellt.
 
I ett av svaren som håller med personen står att ja, jag får väl flytta till mitt hus i Thailand. Jaa, och i Thailand får du svensk personal eller?
Kommentera inlägget här: