irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Så lika och ändå så olika

Kategori: Allmänt

Det som slår mig när jag börjat skriva om hans liv är hur olika människor hanterar sin uppväxt, samtidigt som du aldrig kan radera den. Det spelar ingen roll hur ofta du får höra att du aldrig kan förändra det förflutna och att det bästa är att lämna det bakom sig.

Det går inte, hur mycket du än försöker att förtränga det, kommer det en dag tillbaka och öppnar såren som egentligen aldrig har läkt. Ärren sitter där och visar sig i form av mardrömmar, psykiska problem eller annat som missbruk.

Vi båda har försökt på olika sätt att leva våra liv, jag genom att försöka vara normal, han genom att, mer eller mindre, acceptera sin lott i livet. Ändå sitter vi här och är båda vid liv, så på något sätt måste vi ha en drivkraft som ingen av oss visste att vi hade.

Vi gav båda upp, återigen på olika sätt, där var det jag som accepterade att jaha, livet ska vara så här. Han gav upp genom att sluta bry sig om livet. Det spelar ingen roll om jag lever eller dör så det spelar ingen roll vad jag gör.
Kommentera inlägget här: