irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Diktatur eller republik?

Kategori: Allmänt

Med mitt förra inlägg ville jag visa hur olika det är för olika människor. Med det här vill jag ifrågasätta mänskliga rättigheter! Kanske det kom fram i förra inlägget också, men nu vill jag mer ifrågasätta regeringen och EU.
 
Vad ger länder rätt att ta ifrån människor sina mänskliga rättigheter? Tydligen är Corona en av de! Vi låser in våra gamla och förbjuder besök. Vi ger böter om människor inte håller avstånd från varandra. Vi bestämmer att människor måste bära munskydd om de vill flyga, åka tåg eller buss.
 
I min enfald trodde jag att det var en av orsakerna till att förbjuda burkhas etc, för att skydda oss mot kriminalitet? Hur kan vi nu se kriminalitet bakom ett munskydd och skyddsglasögon? Jag trodde att fingeravtryck i passet var för att skydda oss från kriminalitet, men nu måste alla ha handskar...
 
Här säger regeringen att de kan gå emot EU-lagar så länge de inte ger böter, vad fyller då EU för funktion? Här tillåter de resenärer från andra länder att komma hit, men förbjuder oss att besöka andra länder?
 
Människor får böter om de "formerar sig i grupp", vilket är mer än tre personer som inte är familj. Trots det får människor böter som är fyra vuxna i samma familj. De friskriver sig också från (vad i mina ögon redan borde räknas som en mänsklig rättighet) personer som bor tillsammans, typ studenter eller föräldrar med vuxna barn som bor hemma.
 
Summan av böterna är också mer än idiotiska. Du får en bot på 4000 kronor per person! Så även om du egentligen inte är "skyldig", utan råkar befinna dig inom "avståndet" kan du alltså få en bot!
 
Ett exempel är tre vuxna syskon som stod i drivethru för att beställa mcDonalds, alla tre fick en bot på 4000, så sammanlagt fick samma familj en bot på 12000 kronor. Bakom dem stod en bil med fyra människor, två vuxna och två barn, de fick inga böter för att där var det tydligt att de var en familj?
 
Var försvann republiken till att bli en diktatur? Och när blev det tillåtet att förvandlas från en republik till en diktatur? Och tillbaka till Kungen utan kläder, när slutade människor att se skillnaden?
Kommentera inlägget här: