irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

minnen

Kategori: Allmänt

Att bli gammal är förbannat, nu är jag ännu inte så gammal, men jag kommer ihåg hur rädd jag var för åldrat. Åldrat var ålderdomshemmet och där bodde alla gamla människor. De gamla människorna hamnade på åldrat när deras familjer inte längre kunde ta hand om dem. Det var ett straff att hamna på åldrat, då hade du inte längre någon som älskade dig.
 
Som barn var du tvungen att komma till åldrat runt Lucia. Din lekisklass var tvungen att gå runt i varje sal och sjunga luciasånger och dela ut pepparkakor. Somliga gamla människor ville hålla dig i knät och klappa dig på huvudet.
 
Som barn var jag livrädd. Jag hatade att de gamla människorna ville klappa mitt vita huvud.
Kommentera inlägget här: