irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Nygamla minnen

Kategori: Allmänt

Ibland kan jag fascineras av hur minnet egentligen fungerar. En lukt, en melodi eller något annat triggar minnet och plötsligt kommer du ihåg något som du trodde var borta.
 
För mig är till exempel lukten av smör ett positivt minne, då tänker jag på min gammelmormor och min farmor som alltid bakade glutenfria kakor som jag kunde äta.
 
Blod ger mig negativa minnen då min "mamma" tvingade mig att äta blodpudding eller paltbröd.
 
Elvis ger mig positiva minnen, då var det fest och dagen efter kunde vi barn äta upp resterna av chips och dip.
 
 
Kommentera inlägget här: