irmeli

Bloggen handlade från början om terapi, psykisk och fysisk misshandel samt sexuella övergrepp. I huvudsak använde jag den som ett terapiredskap för att bearbeta mina egna reaktioner och minnen. Nu skriver jag om vad som faller mig in, om mitt nya liv i Holland blandat med mitt gamla liv i Sverige.

Vis eller vies? IT eller it?

Kategori: Allmänt

Språkmissar kan ställa till det ibland ;)
 
Vis betyder fisk och vies smuts, hur ska jag kunna veta att man uttalar det ena som fiss och det andra som fis? När någon annan säger det hör jag inte ens skillnaden. När jag jobbade som städare fick jag ibland lite konstiga blickar när jag sa att det var fisk i rummen :) Jag tänkte inte mer på det förrän jag talade om för min kära sambo att han hade en fisk i ansiktet!
 
Tror det är ungeför samma sak för immigranter till Sverige, jag hade en jobbarkompis som var sambo med en holländare och de fick många skratt innan han lärde sig skillnad på tomten och tomten, de stavas och uttalas dessutom likadant.
 
 
Kommentera inlägget här: